søndag den 4. september 2016

September måneds lækkerier.

Ja, så blev det september. En dejlig måned, da jeg selv er septemberbarn, men også fordi det er her vi kan plante, dele stauder, lægge forårsløg og planlægge evt. nye bede. Der er heldigvis flere plantemarkeder, hvor man sagtens kan blive fristet.

I dag har vi fået rigtig meget vand, men så skulle næste uge også byde på masser af solskin. Jeg fik gødet mit surbundsbed. Måske lidt sent på året, men håber det går.


Mine floks har nydt godt af regnen her i sommer.



De små jomfruer titter frem mange steder.


En selvsået solsikke, og der er mange knopper i den.


Min tobakspibeplante. Den er meget frodig nu, og jeg skal klippe i den, da den ellers vil spærre for indgangen.



Mit runde bed med Sct. Hansurt Matrona,  2 forskellige slags solhatte, græsser, og lave storkenæb.


Lækre mamelukærmer


Gamle missemor har sine yndlingssteder i haven.



Mine hvide cosmos svæver elegant i flere bede.



Endelig blomstrer mine solsikker Vanilla Ice.


Flere cosmos, solhatte, blærespiræa, og bagerst anes de høje hjortetrøst.


Vi har mange efterårshindbær på vej, Har spist nogle og de er bare store og fine.


Jette, er det en floks du vil have?. Den står i mit højbed.


Min sølvlys er begyndt at blomstre. Den dufter så dejligt.


Blodgræsserne lyser fint op.


Disse lyser også godt op i terrassebedet.


Nu er min Limelight flot. Vi kan se den fra stuen, og om aftenen lyser den også op på terrassen.


En lidt sen dahlia. Kan ikke huske navnet.

12 kommentarer:

  1. Hvor er det smukt hos dig. Sikke nogle skønne Floks og fine Cosmos der stråler sammen med alt andet.
    Flot have.

    SvarSlet
  2. Hej Gitte.Dejligt med et nyt indlæg fra din dejlige have.
    Flot som din Limelight blomstre.
    Og dit runde bed er bare blevet så flot.
    Jeg må lige se den floks når jeg kommer...........det er lige det med pladsen.
    Imponerende sølvlys.Min blomstre ikke endnu.
    Vi ses Knus Jette

    SvarSlet
  3. Lots of beauty there. I like 'Vanilla Ice', it looks like a larger version of 'Italian White'. I like 'Jette', I saw a similar Phlox the other day in Chicago.

    SvarSlet
  4. Lækkerierne er både til øjnene og ganen. Min mand, som tager sig af køkkenhaven, er ikke vil med de sene hindbær, mens jeg er vild med dem. Den sidste floks bed jeg ekstra mærke i, den er vist ret speciel.

    SvarSlet
  5. Det ser flot ud. Hvis Jette ikke kan have floksen, kan du dele den i flere dele, vi er vist en del aftagere til næste blogtræf :) Den er noget ualmindelig og meget flot, hvor har du den fra? Sjovt at din sølvlys er foran og din limelight bagefter mine.
    Ja I har nok fået rigeligt med vand, det gjorde vi som sædvanlig ikke.

    SvarSlet
  6. Hej Gitte. Din limelight lyser rigtigt op ligesom den gule solhat. Bedet med katten ser superflot ud med den tykke træstamme. Det er godt lavet synes jeg.

    SvarSlet
  7. Hvor er dine høstfloks skønne :-)Jeg har plantet nogle forskellige sorter i det lange bed i blomsterhaven, og glæder mig vildt til, at de breder sig, for de lyser så fint op i sensommerhaven :-)
    Tobakspibeplanten kan jeg slet ikke så for, elsker de store grønne blade :-) Kunne godt ønske mig sådan en plante, men ved ikke helt hvor den i givet fald skulle stå.

    SvarSlet
  8. Det ser dejligt ud i din have:-) Imponerende limelight, hvis min bliver så stor har den fået den forkerte plads, eller også må jeg klippe i den. Må vist nøjes med at drømme om sølvlys her på vores tørre jord. September er en vidunderlig måned, der er så mange muligheder.

    SvarSlet
  9. Dejlige septemberbilleder.
    Jeg har fået min første sølvlys...den er ikke sprunget ud endnu, men fik den endelig plantet i et bed i går...og den står med knopper, så håber den snart springer ud. Alle siger den dufter så fantastisk -det glæder jeg mig til at opleve.

    SvarSlet
  10. Skøn skøn have du har dig! Dejlige plantevalg - man får lyst til at se haven en dag. Hav en dejlig september måned.

    SvarSlet
  11. Dejlig septemberstemning du har i haven. Dit runde bed ser godt ud, jeg kan godt lide de to nuancer purpursolhatte og så er jeg specielt glad for Sct. Hansurt 'Matrona':-)
    Dine floks er smukke, klipper du dem for at forlænge blomstring? Det er en god placering din Limelight har så I kan se den inde fra stuen om aftenen.

    SvarSlet
  12. Uanset om dine blomster lever endnu eller du har et fantastisk billede liggende, er du og dine læsere MEGET velkomne i FlowerAwards konkurrencen.

    Jeg har desværre ikke kunnet finde en mail på dig, derfor kommer "invitationen" her.

    Mvh. Simon Hansen - FlowerAwards2016.

    SvarSlet