torsdag den 19. juni 2014

Insektvenlige blomster, pæoner og roser

Det er altid et problem at vælge ud blandt de mange billeder man får taget i haven. Der er så mange skønne, men man kan jo heller ikke vise dem alle. Så bliver indlægget alt for langt. Men her kommer der alligevel en del skønne blomster.

Digitalis er populær kan man se på de forskellige indlæg. Jeg har efterhånden en del forskellige farver og typer. Jeg er især glad for min gule staude digitalis "Lutea"


De næste købte jeg sidste år af en kvinde fra Horsens som selv sår en masse.



Salvie har jeg både i lilla, blå og pink. De er vældig populære blandt bierne.



Lammeøre blomstrer nu, og det summer af liv. Jeg fik nogle lammeøre af min søster Jette, og de kan godt lide min sandede jord. Jeg har lige reduceret lidt i dem.



Pæonerne står stadig fint, og de dufter alle skønt.


Festiva Maxima


Jan van Leuwen

Her kommer roserne. De lider meget under tørken, og selvom jeg prøver at vande ser bladene sølle ud.

Aicha

Jacques Cartier

China Town

China Town

Munstead Wood

Den sidste rose er så smuk og dufter helt fantastisk

Stjerneskærm har jeg sået med rund hånd sidste efterår, og dem er jeg meget glad for. Blomsterne er ikke kæmpe store, men meget fint opbygget.







Så vil jeg vise en skøn solnedgang fra i forgårs.



8 kommentarer:

  1. Fine billeder og god oplysning om Munstead Wood, hvis jeg skulle finde plads til en rose mere.
    Stjerneskærm er så fine, dem har jeg også en del af. Pams choice digitalis er også ny hos mig, den er rigtig fin.

    SvarSlet
  2. Smukke billeder du har valgt at dele med os. Salvie holder jeg også meget af i alle mulige afskygninger.

    SvarSlet
  3. Dejlige digitalis, ikke mindst de nye fra horsens. Det er hårdt for planterne uden regn, ja, men heldigvis har du mange skønne blomster som klarer det fint, kan man se. Stjerneskærm er bare blevet en af ynglingsstauderne, så utroligt smukke er blomsterne tæt på. Skøn solnedgang :)

    SvarSlet
  4. Hej Gitte.Hvor har du mange smukke roser...............men de dejlige stjerneskærm er jeg også rigtig glad for.
    Dejligt at mine lammeøre trives godt hos dig.Og når du kommer på besøg hos mig kan du få en bid af min hvide salvie.
    Har fået en god del regne i nat og her til morgen..........så det hjælper lidt på tørken.
    Smuk solnedgang du viser.Knus Jette

    SvarSlet
  5. Hej Gitte. Dine roser er sørme flotte og jeg er også vild med din gule staudedigitalis. Jeg har også et par stykker og de har heldigvis bredt sig. Jeg er meget glad for dem. Tak for tippet med såning af stjerneskærm, det vil jeg også prøve. Jeg er helt pjattet med dem og de er bare så yndige. Jeg har en mørk variant, som er meget flot. Den kunne jeg godt tænke mig mange flere af!

    SvarSlet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  7. Hej Gitte
    Sikke en skøn solnedgang. Stjerneskærm og digitalis er helt uundværlige, og står så smukke lige nu. Det er bare et helt fantastisk rosenår i år.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
  8. I have the same yellow digitalis, I am quite fond of it. I love the Jan Van Louvain peony and the Aicha rose!

    SvarSlet